Nie każda uszkodzona opona musi zostać wymieniona na nową. Występuje szereg różnych uszkodzeń opon, które można naprawić w profesjonalnym punkcie wulkanizacyjnym. Wykwalifikowany pracownik warsztatu wulkanizacyjnego bez problemu doradzi i wybierze właściwą drogę tak aby samochód mógł szybko oraz bezpiecznie wrócić na drogę. Pamiętajmy, że opony to jeden z najważniejszych elementów wyposażenie każdego samochodu. To one gwarantują przyczepność, najkrótszą drogę hamowania oraz bezpieczeństwo w trakcie każdej podróży.
Uszkodzenie opony to jedna z najczęściej pojawiających się awarii samochodów osobowych oraz dostawczych. Nie trudno o nie zimą jak również latem. Dziury w drogach, wysokie krawężniki oraz gwoździe, śruby czy inne ostre przedmioty niejednemu z kierowców uszkodziły oponę.
Uszkodzenia dzielimy w zależności od miejsca uszkodzenia opony:
Z boku opony może dojść do szeregu uszkodzeń opony polegających na:
Najczęściej są one wynikiem uderzenia opną w ostrą krawędź drogi, krawężnik czy wpadnięcia w dziurę. W większości uszkodzenia bocznej ścianki opony nie da się i nie powinno się naprawiać.
Wybrzuszenia opony z boku
„Bąbel” czyli wybrzuszenie ścianki bocznej to bardzo popularne uszkodzenie w szczególności w przypadku już starszych opon. Ścianka opony jest pokryta znacznie mniejszą ilością gumy oraz znacznie mniejszą ilością zbrojenia. Brak bieżnika z boku opony sprawia, iż każde uszkodzenia to uszkodzenie elementu nośnego opony.
Nacięcie ścianki bocznej
Najczęściej jest to efekt zakleszczenia części bocznej ścianki i gwałtownego rozszarpania. W tych sytuacjach istnieje możliwość naprawy o ile jest to powierzchowne uszkodzenie. W takiej sytuacji stosuje się tzw. łatkę aplikowaną od wewnętrznej części opony. Ważne aby decyzję o naprawie lub jej niemożliwości jej przeprowadzenia podjął wykwalifikowany pracownik warsztatu wulkanizacyjnego.
Bieżnik opony może ulec uszkodzeniom takim jak:
Gwóźdź, pręt czy inny ostry element niejednokrotnie może doprowadzić do punktowego przebicia opony. W takiej sytuacji stosuje się kołkowanie czy zapełnienie ubytku poprzez oczyszczenie dziury i wprowadzeniu w nią kołka i jego osadzeniu na kleju. Ostatecznie wyrównując powierzchnię po zakończeniu naprawy przy wykorzystaniu szlifierki.
Ubytki w ząbkach bieżnika wynikają z szybszego ścierania się klocków od strony natarcia. Zjawisko to może wystąpić na krawędziach bieżnika lub w części środkowej bieżnika. Nie dyskwalifikuje to opony z użytku jednak wpływa na znaczny wzrost szumu generowanego przez oponę.
Najczęściej wynika z niepoprawnego ciśnienia w oponach lub z nieprawidłowo ustawionej geometrii kół. Zbyt znaczne różnice w bieżniku dyskwalifikują oponę z jej dalszej eksploatacji.
Właściwości gumy zmieniają się wraz z jej wiekiem. Przyjmuje się iż 10 lat to maksymalny okres gdy guma zachowuje swoje właściwości.
Problem z nierównomierną pracą opony, który łatwo można sprawdzić w procesie wyważenia dyskwalifikuje oponę z dalszej eksploatacji. Nierównomierna praca niewyważonej opony uniemożliwia pewne, bezpieczne oraz komfortową pracę ogumienia a co za tym idzie wymagana jest wymiana opony na nową.