• +48
  • kontakt@wymiana-opon-katowice.pl

Opony letnie, zimowe

Opony letnie, zimowe

Dowiedz się z jaką częstotliwością trzeba wymieniać opony letnie, zimowe oraz całoroczne, by mieć pewność, że Twoja jazda będzie bezpieczna i komfortowa.

Kupując opony dokonujesz zakupu na kilka sezonów, dlatego przy wyborze pytasz sprzedawcę, jak wytrzymałe są poszczególne modele. Trudno jednak udzielić jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie, ponieważ kwestia ta zależy od wielu czynników, które postaramy się Ci przedstawić.

Co decyduje o wymianie opon?

Do podjęcia decyzji o przeprowadzeniu wymiany opon mogą nas skłonić poniższe powody:

  • wiek,
  • głębokość bieżnika,
  • stan techniczny,
  • indywidualne preferencje kierowcy.

Kwestia stanu technicznego decydującego o zmianie opon omawialiśmy już w artykule dotyczącym uszkodzeń opon. Pozostałe powody typu wiek oraz głębokość bieżnika omówimy później.

Jak często wymieniać opony letnie?

Kryteria prawne dotyczące stosowania opon letnich nakładają limit 1,6 mm. (to wartość równy momentowi, gdy wysokość klocków bieżnika osiąga poziom wskaźnika zużycia bieżnika (TWI). Wskaźnik ten ma kształt zgrubienia w rowkach. Dostrzeżesz go w kilku miejscach na obwodzie opony. W miejscu połączenia się bieżnika i boku opony znajdziesz informacje o jego lokalizacji.

Gdy opona zbliży się lub osiągnie krytyczny poziom zużycia, konieczne jest wycofanie jej z jazdy, ponieważ jej użytkowanie staje się niezgodne z prawem. Jeżeli dostrzeże to kontrola drogowa, zostaniesz ukarany mandatem. Dowód rejestracyjny pojazdu zostanie zatrzymany. Jeżeli dojdzie do stłuczki lub wypadku – będziesz miał problemy z dochodzeniem odszkodowania. Wypadki spowodowane płytkim bieżnikiem zdarzają się często. Według badań, głębokość bieżnika na poziomie 3mm ma negatywny wpływ na osiągi na mokrej powierzchni. Opony są bardziej narażone na zjawisko aquaplaningu.

Ile kilometrów przejechać na oponach letnich?

Jest to uzależnione od przejechanych kilometrów w skali rocznej. Po przebiegu na poziomie powyżej 50 tysięcy kilometrów w ciągu roku, wymiana jest niezbędna. Wytrzymałość opony zależy od takich czynników jak:

odporność opony na ścieranie (mieszanka, rzeźba bieżnika, budowa),
styl jazdy,
rodzaje pokonywanych tras (miasto, autostrada, drogi górskie),
rodzaj nawierzchni (poziom chropowatości),
poziom ciśnienia,
obciążenie,
prędkości jazdy i wiele innych.

Jak często zmieniać opony zimowe?

W przeważającej części wypadków mieszanki znajdujące się w oponach zimowych są mniej odporne na ścieranie w porównaniu z tymi w oponach letnich. Opony zimowe gwarantują przebieg nawet do 30 procent krótsze niż opony letnie. Dystans ulega skróceniu jeszcze bardziej, jeżeli opony będą używane w temperaturach wyższych niż 10 stopni. Nie zapominaj, że nadmierne zużyte opony zimowe są poważnym zagrożeniem. Co prawda prawo dopuszcza korzystanie z opon o głębokości bieżnika 1,6 mm, ale pamiętaj, że opony zimowe znacznie szybciej tracą swojej atuty już przy głębokości 4 mm. Jeżeli Twoje opony są niezdatne do jazdy – szybko je wymień.

Kiedy zmieniać opony całoroczne?

Opony zimowe traktuj na takich samych zasadach jak opony zimowe mając na uwadze głębokość bieżnika przy jeździe w najtrudniejszych warunkach. Szczególnie należy pamiętać, że modele te przeważnie mają gorsze właściwości od typowo zimowych opon. Wytrzymałość takich opon jest pośrodku oponami letnimi oraz zimowymi. Od opon zimowych są one trwalsze, jeżeli użytkujemy je w okresie wiosennym lub zimowym oraz oczywiście w lecie. Wtedy korzystanie z opon zimowych nie ma żadnego sensu z punktu widzenia ekonomicznego (błyskawicznie ulegają ścieraniu). Opony całoroczne nie będą wtedy tak wytrzymałe jak letnie, jeżeli myślimy o oponach wyprodukowanych na potrzeby rynku europejskiego.

Opony całoroczne wyprodukowane z myślą o rynku amerykańskim lub te, które pochodzą od chińskich producentów mogą od czasu do czasu charakteryzować się większą odpornością na zużycie. Odbija się to jednak na osiągach dotyczących bezpieczeństwa. Takie opony nie spełniają wszystkich wymagań europejskich.

Niektóre opony pochodzące od azjatyckich producentów są naprawdę dobrej jakości, spełniają także wymagania i europejskie normy. Marki godne polecenia to: Zeetex, Accelera, Nankang, Maxxis, Kenda, Goodride, GT Radial, Kingstar czy Minerva

Wiek opony

Wśród specjalistów utarło się stwierdzenie, że dobra opona nie może być starsza niż 5 lat, licząc od daty produkcji. Bez znaczenia ma być tutaj głębokość bieżnika oraz jej wygląd. Czy na oponach starszych niż 5 lat można jeździć? Jest to oczywiście możliwe, ale przy tym niebezpieczne. Czas robi swoje, opona z upływem lat traci swoje właściwości. Nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności, hamowania oraz nie gwarantuje płynnego prowadzenia samochodu. Taka opona staje się także bardziej narażona na awarie i uszkodzenia. Jeśli Twoja opona ma 3-cyfrowe oznaczenie daty produkcji, trzeba się poważnie zastanowić nad ich wymianą. Jeśli Twoje opony wkraczają w piąty rok użytkowania, muszą być poddawane regularnej kontroli przynajmniej raz w roku. Szybsze starzenie się mieszanki gumowej po okresie pięciu lat od produkcji powinno skłonić do rozważania wymiany opon.

Opony starzeją się również, gdy nie są używane. Dzieje się w dwóch zasadniczych przypadkach:

opony zamontowane są w samochodzie, który nie jest używany (w czasie długotrwałego postoju opony ulegają odkształceniu), opony są składowane w sposób niezgodny z zasadami przechowywania ogumienia.

admin