Sprawny układ hamulcowy to bezpieczeństwo dla użytkowników pojazdu oraz innych osób biorących udział w ruchu drogowym. Dlatego też jest to jeden z tych elementów, o których w pojeździe należy zawsze dbać. Niestety często nawet w fachowym serwisie naprawy układu hamulcowego bywają traktowane po macoszemu. Warto zatem skorzystać z rad ekspertów TRW, którzy opisują jak należy dokonywać wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Jako liderzy na rynku układów hamulcowych i innowacyjni dostawcy elementów zamiennych są w stanie udzielić najbardziej fachowych porad.
Jest to z pewnością najczęściej wymieniany element układu hamulcowego. Przyczyna jest prosta: najszybciej się zużywają. Ich wymiana jest prosta, jednak często i tak wykonywana niedbale.
Po pierwsze – przegląd układu hamulcowego powinien odbywać się równolegle z rutynowym przeglądem a nie tylko ze względu na skargi kierowcy. W czasie zwykłej diagnostyki wystarczy unieść pojazd, zdjąć koła oraz zaciski, które umieszcza się na specjalnych wieszakach. Wówczas można sprawdzić stan i grubość warstwy ciernej. Jeśli jest mniejsza, niż 2 mm, to klocki należy wymienić. Można to rozpoznać po tym, że nie widać nacięcia na warstwie, które normalne powinno się na niej znajdować. Ostatnimi czasy wiele pojazdów jest wyposażonych w specjalne czujniki, które za pomocą odpowiednich kontrolek informują o poziomie zużycia klocków hamulcowych. Bardzo ważną informację jest również struktura warstwy ciernej. Jeśli jest ona zmieniona, wówczas również klocki powinny zostać wymienione.
Same klocki w niczym nie pomogą jeśli przy okazji nie zostaną sprawdzone tarcze hamulcowe. Jeśli nie są one odpowiednio grube kierowca może odczuwać drgania w kierownicy i pedale hamulca. Drgania mogą także wiązać się ze skorodowaniem tarcz lub ich przegrzaniem albo uszkodzeniem mechanicznym. Niezależnie od przyczyny tarcze trzeba będzie wymienić.
Oceny tarcz można dokonać nawet wizualnie. Należy stwierdzić jaka jest grubość tarcz za pomocą mikromierza lub suwmiarki i czy nie ma na nich żadnych widocznych zniszczeń. Za cienkie lub zniszczone tarcze powinny oczywiście zostać wymienione. Zdarza się, że serwis oferuje usługę przetaczania tarcz zamiast wymiany. Jednakże według ekspertów TRW jest to zabieg nieopłacalny, ponieważ grubość takiej tarczy jest zbliżana do wartości wymaganej przez producenta a zatem do koniecznego minimum. W związku z tym tarcza ta i tak niedługo zużyje się i trzeba będzie ją wymienić.
Po dokonaniu wymiany tarcz hamulcowych koniecznie trzeba sprawdzić ich bicie. Serwis na pewno wyposażony jest w czujnik zegarowy z magnetyczną podstawką. Maksymalny dopuszczalny poziom bicia tarcz to około 0,1 mm, 0,2 mm. Większe bicie może oznacza zużycie tarczy lub skrzywienie piasty. Nieużyteczny element należy wymienić.
Istnieje kilka kwestii, których specjaliści TRW radzą unikać. Należą do nich:
Jeśli mamy problem z doborem odpowiedniego dostawcy części zawsze możemy skorzystać z TRW. Jest to marka sprawdzona, oferująca zarówno elementy nowe, jak i wtórne lecz dokładnie sprawdzone. W ofercie TRW poza tarczami i klockami można znaleźć nawet najdrobniejsze części układów hamulcowych, narzędzia oraz urządzenia niezbędne do właściwego serwisowania.