• +48 796 738 550
  • kontakt@wymiana-opon-katowice.pl

Wymiana opon w samochodzie – porady

Wymiana opon w samochodzie – porady

W końcu przychodzi czas, w którym zmuszeni jesteśmy wymienić opony w naszym samochodzie. Wtedy również pojawia się standardowe pytanie – wymienić na nowe czy na używane? Wiele ofert znajdujących się na stronach internetowych wzbudza u nas różne pokusy. Jesteśmy przecież kuszeni prawdziwymi okazjami kupna ostatnich kompletów po atrakcyjnych cenach. Używane opony przedstawiane są praktycznie jak nowe, co ma nas zachęcić do zakupów. Ostateczna decyzja zawsze zależy od nas. Pytanie brzmi jednak następująco – czy przy zakupie będziemy kierować się oszczędnością, czy postawimy na bezpieczeństwo? Z naszą pomocą przekonasz się, że jest możliwe połączenie tych dwóch cech. Przygotowaliśmy specjalny poradnik, który udowodni, że nowe opony nie muszą oznaczać ogromnego wydatku, zaś używane komplety nie zawsze okazują się najlepszym zakupem.

Na zmianę opon decydujemy się przede wszystkim w momencie nadejścia kolejnej pory roku. Wiąże się to ze zmianą warunków atmosferycznych. Przy wymianie opon nie powinniśmy jednak kierować się jedynie kalendarzem, a stopniem zużycia naszego kompletu. Opony nie zawsze są w stanie wytrzymać cały sezon, zwłaszcza, gdy jeździmy bardzo dużo i mamy agresywny styl jazdy. Na szybszą wymianę opon powinniśmy się zdecydować w momencie, gdy zauważymy niepokojące zmiany. Mogą to być na przykład widoczne nierówności, przecięcia na gumie, pęcherze, które pojawiają się w czasie intensywnej eksploatacji. Czasem są one konsekwencją nieprawidłowego montażu, albo nieumiejętnego dopasowania kompletu do danego modelu samochodu. Jeżeli zauważymy takie zmiany, nie powinniśmy zwlekać, ponieważ w grę wchodzi bezpieczeństwo nasze oraz naszych pasażerów. Zużyte opony dają o sobie znać również w czasie jazdy. Wtedy jesteśmy w stanie odczuć ściąganie samochodu z toru jazdy, kierownica zaczyna odczuwać drgania. Jeżeli chcemy tego uniknąć – niezwłocznie dokonajmy przeglądu swojego ogumienia. Da nam to odpowiedź na pytanie, czy bezpiecznie wyruszamy w kolejną trasę. Na naszą wyobraźnię z pewnością podziała symulacja wybuchu opony przy prędkości przekraczającej 100 km/h.

Czerwona lampka powinna się nam zaświecić również w momencie, gdy pojawią się pierwsze mikropęknięcia oraz parcenie gum. Co prawda nie wpływają negatywnie na poziom ciśnienia w oponie, ale nie wpływają korzystnie na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Uszkodzenia tego rodzaju powstają przeważnie na skutek nieprawidłowego składowania opon. Powodem jest też czasem wiek opony. Według producentów, opony najlepiej wymieniać w przeciągu 5-6 lat od daty produkcji. Wymianę należy przeprowadzić nawet w sytuacji, gdy bieżnik jest wyższy niż 1,6mm. Nie lekceważmy żadnego, nawet najmniejszego pęknięcia, które zauważymy na naszej oponie- natychmiastowo udajmy się do warsztatu w celu dokonania ich wymiany na nowy komplet. Gumy z takimi usterkami błyskawicznie tracą swoje fabryczne możliwości, tracą przyczepność, szczególnie na śliskich nawierzchniach oraz momencie wchodzenia w zakręty.

Jeśli tylko zauważymy, że nasz bieżnik odkleja się albo widoczne są u niego pierwsze ubytki gumy, nie zastanawiajmy się długo nad wymianą opony. Takich niedostatków nie da się niestety uzupełnić. Dalsza jazda z taką oponą jest ogromnym zagrożeniem dla naszego życia. Kolejnym argumentem przemawiającym za wymianą jest nierównomierne zużycie biernika w oponie. Jego stan sygnalizuje na przykład nieprawidłowe wyważenie lub niewłaściwe ciśnienie znajdujące się wewnątrz opony.

Stan bieżnika ma przełożenie na osiągi, przyczepność. Jego zadaniem jest również ochrona przed wpadaniem w poślizg. Jest wiele zagrożeń, których możemy uniknąć, jeśli tylko nie będziemy zaniedbywać pierwszych sygnałów, które powinny wzbudzić naszą czujność. Chcąc zobrazować skalę problemu, przygotowaliśmy specjalny filmik, który przedstawia wszystkie argumenty przemawiające za koniecznością dokonania wymiany opon.

Słowo – klucz: cena

Podejmując decyzję o przeprowadzeniu wymiany opon w naszym samochodzie, powinniśmy rozpocząć od przeanalizowania wszystkich aktualnych ofert na rynku. Najpierw możemy zapoznać się z promocjami oraz innymi okazjami. Sprzedawcy stosują wiele zabiegów marketingowych, które mają pobudzić wyobraźnię, wzbudzić żądzę zakupu. Słowo CENA potrafi najlepiej przemówić do świadomości klienta. Niektóre slogany reklamowe potrafią przekonywać, że zakup używanych kompletów za cenę, za którą można kupić nowe opony to prawdziwa okazja, która nie może nam przejść koło nosa. Profesjonalne zabiegi sprzedażowe mogą doprowadzić do tego, że możemy stać się kolejnymi ofiarami promocji. Dopiero w czasie użytkowania okazuje się, że niezawodny sprzęt nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom. Modele ślizgają się w czasie jazdy, droga hamowania zdecydowanie się wydłuża, co przyprawia nas o zawał serca podczas jazdy. Jest wiele rzeczy, na której trzeba zwracać uwagę podczas zakup opon używanych. Przy wyborze najlepiej kierować się radami specjalisty. Jego doświadczenie pozwala mu wykryć wszystkie wady, które dla laika są niezauważalne. Przy wyborze opon używanych zwracajmy uwagę na wiek kompletu. Na oponie znajdują się specjalne oznaczenia, które pozwolą ocenić jej wiek. Oznaczenia znajdują się na jej boku. Fachowcy szacują żywotność opony na około 5-6 lat. Wygląd to nie wszystko. Nawet jeśli bieżnik jest nienaruszony, lepiej i tak sprawdzić jej wiek. Pierwsze wrażenie wizualne może się wtedy okazać bardzo złudne. Mieszanka gumowa w wiekowych oponach straciła już swoje pierwotne właściwości. Wpływa negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Zużycie bieżnika.

Minimalna wysokość bieżnika regulowana jest przez polskie prawo. Jest ona wyznaczana przez wskaźnik zużycia opony – TWI. Jeżeli nie mamy go do swojej dyspozycji – prawidłowym odniesieniem będzie dla nas wartość 1,6 mm. Należy pamiętać, że opona zgodna z tymi parametrami nie jest w stanie poradzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi (śnieg, błoto pośniegowe, kałuże). Kluczową sprawą przy wyborze opon jest branie pod uwagę wysokości bieżnika, która mierzona jest w milimetrach. Dla nowych opon wartość ta powinna wynosić 8 mm. W przypadku opon używanych kryteria bywają różne.

W oponach zimowych niepierwszej młodości głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 4 mm. Jest to konieczne do tego, by panować nad samochodem na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. Baczną uwagę należy także przywiązywać do lameli. Dobrze przygotowana opona na zimę powinna charakteryzować się miękkością. W letnich oponach bardzo ważne jest to, by specjalna konstrukcja bieżnika potrafiła błyskawicznie odprowadzić wodę. Jest to niezbędne w czasie jazdy w deszczowych warunkach (pojawia się wtedy ryzyko poślizgu hydrodynamicznego. Aby uchronić się przed takim niebezpieczeństwem bieżnik nie może mieć mniej niż 3 mm głębokości. Nie może uginać się pod naciskiem naszego palca. Bezpieczeństwo warunkowe przez wysokość bieżnika zostało czytelnie przedstawione przez tabelę, która widoczna jest poniżej.

Parametry te są akceptowalne, ale oznaczają, że nie powinniśmy przestać być uważni, jeżeli chcemy być bezpieczni na drogach. Zakup nowych opon daje pewność lepszej przyczepności oraz kontroli nad samochodem nawet na śliskich nawierzchniach.

Czas użytkowania

Sprzedawcy mają swoje sposoby, by sprzedać każdy komplet używanych opon. Są to przeważnie komplety jeszcze dość młode, których grubość bieżnika mieści się w dopuszczalnych ramach. Każdy z nas ma inny styl jazdy, co ma przełożenie na stan opon. Styl jazdy może doprowadzić na przykład do ząbkowania – nierównomiernego zużycia klocków bieżnika.

Taka inwestycja może przysporzyć nam dodatkowych „przygód” w czasie jazdy. Mogą to być drgania, którym towarzyszy ogromny hałas. Takich nieprzyjemnych niespodzianek można oczywiście uniknąć – wystarczy jedynie dokładnie obejrzeć opony przed zakupem. Czasem lepiej też zdecydować się na zakup nowych opon ekonomicznych (https://youtu.be/fSuO3aMc7q4). Z jakich opon stworzymy niezawodny komplet do naszego auta? Najlepszym rozwiązaniem jest dobranie na tej samej osi opon bliźniaczych. Pod tym pojęciem należy rozumieć markę, identyczny rozmiar i typ gum oraz stan bieżnika. To zagwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy. Sprzedawcy w ramach aukcji promocyjnych bardzo często wyprzedają komplety opon składające się z opon zapasowych. Takie komplety często są wadliwe, dlatego należy je dokładnie sprawdzić przed dokonaniem zakupu.

Niestety, nieuczciwi sprzedawcy chcą zarabiać także na kompletach nie nadających się do jazdy. Mniej świadomym klientom starą się „wcisnąć” odpadki fabryczne lub egzemplarze po wypadkowe, które na pierwszy rzut oka wyglądają na nowe. Takich wad nie wykryje osoba bez wiedzy i doświadczenia. Takie opony znacząco utrudniają prowadzenie pojazdu. O tym, że dopiero co zakupiony komplet nie nadaje się do użytkowania dowiemy się dopiero podczas wizyty u wulkanizatora, który odnajdzie wszystkie skrzętnie zamaskowane do tej pory usterki.

Atrakcyjna cena oraz bezpieczeństwo – to gwarantują opony ekonomiczne. Jeżeli przy zakupie chcemy kierować się parametrami wybranych przez nas modeli w połączeniu z przystępną ceną – najlepszym wyborem będzie dla nas opona charakteryzująca się nowoczesną rzeźbą bieżnika, doskonale zachowująca się nawet na mokrej nawierzchni, dająca pewność krótkiej drogi hamowania. Opona tego rodzaju nie jest zbyt droga. Gwarancję spełnienia tych wszystkich wymagań daje jedynie nowe ogumienie. Trudno jest znaleźć używane opony, które sprostają takim kryteriom. W tym przypadku z pomocą mogą nam przyjść producenci, którzy stawiają na produkcję opon nowych i jednocześnie przystępnych cenowo. Są one „czymś pomiędzy” nowy i używanymi oponami. Jeżeli mimo tego, mamy wątpliwości, że takie typ opony są gorszym rozwiązaniem niż zakup używanego kompletu – sprawdźmy, czy dokładnie porównaliśmy obie alternatywy.

Warto pamiętać o jednym – opony dla samochodu są tym, czym dla człowieka buty. Im lepiej je dobierzemy, tym komfort przemieszczania się będzie większy. Kierujmy się więc radami fachowców i wybierajmy najlepsze produkty dostępne na rynku!

admin