• +48
  • kontakt@wymiana-opon-katowice.pl

Serwis czujników TPMS

Serwis czujników TPMS

Czujniki TPMS

Od listopada 2012 roku wszystkie nowe auta nieprzekraczające masy 3,5 t obowiązuje dyrektywa Komisji Europejskiej nakazująca montowanie w nich Tire Pressure Monitoring System (TPMS), czyli czujników ciśnienia w ogumieniu. Natomiast od 2014 roku obowiązek ten dotyczy wszystkich pojazdów kategorii MI na terenie Unii Europejskiej.

Europejskie wymogi

Potrzeba montowania czujników TPMS podyktowana jest głównie względami bezpieczeństwa. Ponadto prawidłowe ciśnienie zmniejsza ilość zużywanego paliwa oraz produkowanych odpadów.


Jeśli chodzi o obowiązki to montowany TPMS powinien pozwalać na wykrycie obniżenia poziomu ciśnienia o 20% lub do 1,5 bar. Obniżenie to ma odnosić się do jednego koła w czasie 10 minut lub czterech kół w ciągu godziny. Coraz ściślejsze wymogi wpływają na to, że rodzi się potrzeba montowania systemów bezpośrednich zamiast pośrednich.

Dodatkowe obowiązki związane z posiadaniem czujnika TPMS

Posiadacze czujników TPMS muszą zwracać uwagę na kilka kwestii.

1. Dodatkowa kontrolka. Obniżenie poziomu ciśnienia jest sygnalizowane przez komputer pokładowy za pomocą odpowiedniej kontrolki, toteż należy zawsze zwracać uwagę na to, czy się ona nie świeci.

2. Diagnostyka czujników. Są to takie same elementy wyposażenia auta, jak wszystkie inne i należy dbać o ich sprawność.

3. Zmiana zaworów przy zmianie opon lub czujnika.

4. Kalibracja czujników po dokonaniu jakiejkolwiek zmiany.

Rodzaje systemów TPMS

Istnieją dwa rodzaje systemów TPMS. Pierwszym z nich jest system pośredni, który działa w oparciu o informacje pozyskane poprzez systemy ABS i EPS. Innymi słowy wykorzystuje wiadomości dotyczące obrotów kół i przekłada je na poziom ciśnienia: mniej obrotów to większa średnica koła, a większa średnica oznacza wyższe ciśnienie i odwrotnie. W celu dokonania oceny sytuacji system porównuje ze sobą obroty wszystkich kół. Wskaże zatem na moment, w którym jedno z kół ma nieodpowiednie ciśnienie, jednakże nie zasygnalizuje sytuacji,w której wszystkie koła będą miały zbyt niski poziom ciśnienia. Jest to największa wada tego systemu.


Drugim rodzajem systemu TPMS jest system bezpośredni. Działa on w oparciu o czujniki zamontowane bezpośrednio w kołach. Dokonują one bieżącego pomiaru ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym. System ten działa sprawniej i pozwala na szybszą reakcję, jest jednak droższy i bardziej wymagający pod względem eksploatacyjnym.

Rodzaje czujników ciśnienia

Pomimo ogromnej różnorodności dostępnych czujników można wyróżnić kilka podstawowych części każdego z nich. Należą do nich: aluminiowy lub gumowy zawór powietrza, bateria zasilająca, sensor ciśnienia oraz nadajnik radiowy. Przeciętna żywotność takich czujników to około siedmiu lat lub 150 000 km. W znacznej mierze zależy to od trwałości baterii, gdyż nie istnieje możliwość jej wymiany ze względu na konieczność umieszczania całego czujnika w bardzo szczelnej, niedopuszczającej wilgoci obudowie.

 

Wyróżniamy dwa ogólne rodzaje czujników. Jedne z nich to czujniki OEM, czyli dedykowane. Określenie to odnosi się do takiego typu czujników, jakie nasze auto posiada fabrycznie. Są one zawsze zaprogramowane w taki sposób, aby odpowiadać konkretnemu modelowi.

 

Drugim rodzajem są czujniki uniwersalne. Jak sama nazwa wskazuje można zastosować je do różnych modeli, wystarczy dokonać kalibracji za pomocą właściwego urządzenia diagnostycznego. W znaczny sposób ułatwia to serwisowanie takich systemów. Co więcej czujniki uniwersalne również można dopasować do swoich potrzeb, gdyż istnieją trzy rodzaje tego typu sensorów dostępnych na rynku.

1. Czujniki programowalne, czyli takie, które można odpowiednio zaprogramować za pomocą urządzeń diagnostycznych. Dopasowują się one do modelu tworząc imitację fabrycznego czujnika poprzez klonowanie danych z takiego oryginalnego czujnika.

2. Czujniki konfigurowalne, wstępnie zaprogramowane. Posiadają one wgraną pewną bazę protokołów odpowiednich dla wybranych modeli. Wystarczy zatem za pomocą odpowiedniego diagnostycznego urządzenia dokonać aktywacji tego z protokołów, który jest odpowiedni dla naszego auta.

3. Czujniki niekonfigurowalne, wstępnie zaprogramowane, które także posiadają pewną bazę protokołów, jednak jeden z nich jest aktywowany już na poziomie fabrycznym. Jednakże przy wysyłaniu danych używają one różnych protokołów, co przyspiesza zużycie baterii.

Dobór odpowiedniego czujnika jest tak naprawdę zależy od naszych preferencji.

Aktywacja czujników

Jeśli montujemy czujniki, których ID różni się od tego czujników fabrycznych musimy dokonać adaptacji. W przeciwnym razie jednostka sterująca i czujniki nie będą w stanie poprawnie się komunikować. W związku z tym adaptacja jest konieczna także przy takich czynnościach, jak wymiana kół.

Aktywacja odbywa się w trybie nauki, czyli re-learn. Istnieją trzy rodzaje aktywacji:

1. Manual relearn. Auto jest wprowadzane w tryb nauki za pomocą diagnostycznego testera a następnie czujnik jest programowany przy użyciu urządzenia diagnostycznego. Do takiego programowania nie jest konieczna jazda.

2. OBD Relearn. W tym wypadku czujniki najpierw są zczytywane a następnie za pomocą gniazda OBD komunikowane z centralą poprzez wczytanie ich ID. Również takie programowanie nie wymaga jazdy, ale konieczne jest użycie specjalnego urządzenia diagnostycznego do czujników z gniazdem OBD lub testera z możliwością adaptacji TPMS.

3. Auto relearn. Jest to najlepsza i najłatwiejsza opcja. Po przejechaniu pewnej odległości z prędkością nie mniejszą niż 30 km/h samochód samodzielnie uruchamia tryb re-learn, w którym zapisuje nowe numery ID.

Narzędzia związane z TPMS

Urządzenia diagnostyczne

Coraz ściślejsze wymagania opisane na początku powodują zwiększenie się popularności systemów bezpośrednich. W związku z tym każdy serwis powinien być wyposażony w odpowiednie urządzenia diagnostyczne działające dla tego typu czujników. Profesjonalne urządzenie diagnostyczne powinno:

– Automatycznie diagnozować stan czujników.

– Programować czujniki uniwersalne.

– Adaptować czuniki za pomocą OBD.

– Posiadać funkcję bazy danych technicznych.

Narzędzia do montażu

Ze względu na dużą delikatność urządzeń, jakimi są czujniki ciśnienia, na rynku istnieją specjalne zestawy narzędzi służące do ich montażu. Każdy szanujący się warsztat powinien takowe posiadać.

Zestawy serwisowe

Wymiana kompletu kół również jest związana z czujnikami, gdyż wówczas trzeba zainstalować je w nowym ogumieniu. Należy zatem posiadać zestawy serwisowe i wszystkie elementy niezbędne do odpowiedniego demontażu oraz ponownego montażu czujników.

Wymogi związane z systemami TPMS pchają do przodu technologią i zwiększają potrzeby klientów. Warto zatem być na bieżąco z nowinkami technicznymi aby móc prowadzić serwis na jak najwyższym poziomie.