• +48 698 968 962
  • kontakt@wymiana-opon-katowice.pl

Wymiana tarcz oraz klocków hamulcowych

Wymiana tarcz oraz klocków hamulcowych

Sprawny układ hamulcowy to bezpieczeństwo dla użytkowników pojazdu oraz innych osób biorących udział w ruchu drogowym. Dlatego też jest to jeden z tych elementów, o których w pojeździe należy zawsze dbać. Niestety często nawet w fachowym serwisie naprawy układu hamulcowego bywają traktowane po macoszemu. Warto zatem skorzystać z rad ekspertów TRW, którzy opisują jak należy dokonywać wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Jako liderzy na rynku układów hamulcowych i innowacyjni dostawcy elementów zamiennych są w stanie udzielić najbardziej fachowych porad.

Klocki hamulcowe

Jest to z pewnością najczęściej wymieniany element układu hamulcowego. Przyczyna jest prosta: najszybciej się zużywają. Ich wymiana jest prosta, jednak często i tak wykonywana niedbale.

Po pierwsze – przegląd układu hamulcowego powinien odbywać się równolegle z rutynowym przeglądem a nie tylko ze względu na skargi kierowcy. W czasie zwykłej diagnostyki wystarczy unieść pojazd, zdjąć koła oraz zaciski, które umieszcza się na specjalnych wieszakach. Wówczas można sprawdzić stan i grubość warstwy ciernej. Jeśli jest mniejsza, niż 2 mm, to klocki należy wymienić. Można to rozpoznać po tym, że nie widać nacięcia na warstwie, które normalne powinno się na niej znajdować. Ostatnimi czasy wiele pojazdów jest wyposażonych w specjalne czujniki, które za pomocą odpowiednich kontrolek informują o poziomie zużycia klocków hamulcowych. Bardzo ważną informację jest również struktura warstwy ciernej. Jeśli jest ona zmieniona, wówczas również klocki powinny zostać wymienione.

Tarcze hamulcowe

Same klocki w niczym nie pomogą jeśli przy okazji nie zostaną sprawdzone tarcze hamulcowe. Jeśli nie są one odpowiednio grube kierowca może odczuwać drgania w kierownicy i pedale hamulca. Drgania mogą także wiązać się ze skorodowaniem tarcz lub ich przegrzaniem albo uszkodzeniem mechanicznym. Niezależnie od przyczyny tarcze trzeba będzie wymienić.

Oceny tarcz można dokonać nawet wizualnie. Należy stwierdzić jaka jest grubość tarcz za pomocą mikromierza lub suwmiarki i czy nie ma na nich żadnych widocznych zniszczeń. Za cienkie lub zniszczone tarcze powinny oczywiście zostać wymienione. Zdarza się, że serwis oferuje usługę przetaczania tarcz zamiast wymiany. Jednakże według ekspertów TRW jest to zabieg nieopłacalny, ponieważ grubość takiej tarczy jest zbliżana do wartości wymaganej przez producenta a zatem do koniecznego minimum. W związku z tym tarcza ta i tak niedługo zużyje się i trzeba będzie ją wymienić.

Po wymianie tarcz

Po dokonaniu wymiany tarcz hamulcowych koniecznie trzeba sprawdzić ich bicie. Serwis na pewno wyposażony jest w czujnik zegarowy z magnetyczną podstawką. Maksymalny dopuszczalny poziom bicia tarcz to około 0,1 mm, 0,2 mm. Większe bicie może oznacza zużycie tarczy lub skrzywienie piasty. Nieużyteczny element należy wymienić.

Etapy wymiany tarcz i klocków hamulcowych

  1. Korzystając z katalogu dobierz odpowiednie części. Jako świetny przykład może posłużyć katalog TRW, za pomocą którego zbierzemy wymagane elementy na podstawie koniecznych do tego przesłanek: model pojazdu, rok produkcji, typ układu, ułożenie, itd.
  2. Zdejmij koło, zacisk, wyjmuj klocki i tarczę.
  3. Bardzo dokładnie oczyść piastę. Nie jest to zbyt atrakcyjny proces jednak należy go wykonać sumiennie. W przeciwnym razie cała praca może pójść na marne, gdy tarcza będzie się zbytnio ocierać.
  4. Oczyść tarcze przed założeniem. Jeśli korzystasz z tarcz TRW nie musisz tego robić, ponieważ są one zabezpieczane za pomocą specjalnego papieru.
  5. Umieść tarcze na piaście i zamontuj za pomocą śrub montażowych.
  6. Sprawdź bicie tarczy. Jeśli jest złe oceń przyczynę. Być może trzeba będzie lepiej oczyścić piastę lub okaże się ona skrzywiona (wówczas należy ją wymienić)?
  7. Wycofaj tłoczek z zacisku do jego pozycji wyjściowej tak, aby zmieściła się nowa, grubsza warstwa cierna.
  8. Oczyść jarzmo tak, aby klocki mogły się w nim swobodnie poruszać.
  9. Zamontuj klocki i wszystkie elementy mocujące.
  10. Przykręć zacisk do jarzma.
  11. Podłącz czujniki zużycia jeśli takowe posiadasz.
  12. Przykręć koła.
  13. Wykonaj test polegający na kilkukrotnym wciśnięciu pedału hamulca. Musi być twardy.

Czego należy unikać?

Istnieje kilka kwestii, których specjaliści TRW radzą unikać. Należą do nich:

  1. Części wywodzące się z demontażu.
  2. Używanie klocków i tarcz od różnych producentów.
  3. Używanie części nieznanych firm, których rynkowej wartości i jakości nie znamy i nie jesteśmy w stanie sprawdzić.

Jeśli mamy problem z doborem odpowiedniego dostawcy części zawsze możemy skorzystać z TRW. Jest to marka sprawdzona, oferująca zarówno elementy nowe, jak i wtórne lecz dokładnie sprawdzone. W ofercie TRW poza tarczami i klockami można znaleźć nawet najdrobniejsze części układów hamulcowych, narzędzia oraz urządzenia niezbędne do właściwego serwisowania.

 

admin